A leggyakoribb 400-as hibák és kijavításuk

Mindannyian ismerjük azt az érzést, amikor megpróbálunk megnyitni egy weboldalt, de egy 400-as böngésző hibakóddal szembesülünk. Ráadásul, mivel ezek ritkán érzik szükségét annak, hogy hasznos módon elmagyarázzák magukat, a következő bejegyzésben felvázoljuk a leggyakoribb 400-as hibákat. Továbbá megnézzük ezek okait, és hogy mit kell tennie az embernek akkor, amikor ilyen állapotkódokkal találkozik.  

A 401-es hiba

A 401-es jogosulatlan / meghiúsult azonosításra utaló hibakód több esetben is felbukkanhat. A legvalószínűbb ok az, hogy a felhasználó egy oldalra túl sokszor próbál bejelentkezni helytelen felhasználónévvel vagy jelszóval. Bár az állapotkód célja, hogy távol tartsa a rosszfiúkat, azonban a dolgok néha nem a tervek szerint alakulnak. Ilyenkor sajnos előfordulhat, hogy végül ideiglenesen letiltásra kerül a webhelyre való bejelentkezés lehetősége.

Tegyük fel, szeretnék belépni a CMS alapú – például WordPress-es site-unkra –, de 401-es hibával találkozunk. Ebben az esetben valószínűleg arról van szó, hogy a szerver biztonsági szoftvere aktivizálta magát, ezért átmenetileg ki lettünk zárva az oldalról.

Mi a teendő ilyenkor? Nos, mivel a 401-es általában egy ideiglenes blokk, amely rövid időn belül megszűnik, ha ráérünk várni, nagyjából 30 perc múlva a probléma „magától” elhárul. Ha azonban sietős dolgunk van, fel is vehetjük a kapcsolatot a tárhelyszolgáltatóval, ahol a támogató munkatársak azonnal meg tudják szüntetni a blokkolást. Természetesen a legfontosabb, hogy törekedjünk a megfelelő felhasználónévvel és jelszóval való bejelentkezésre, hogy eleve ne is fordulhasson elő a hiba.

Image

A 403-as hiba

A 403-as hibakód a „hozzáférés megtagadva vagy tiltott” jelzés. Ehhez akkor lehet „szerencsénk”, amikor a kapcsolat a kliens és a szerver között létrejött, azonban a kért tartalom megtekintése engedélyhez kötött, ezért meghiúsul. A hiba oka leginkább az szokott lenni, hogy a szerveroldalon akaratlanul vagy szándékosan letiltásra kerül az elérés. A letiltás oka lehet például egy átalakítás vagy karbantartás, illetve gyanús viselkedés esetén elővigyázatosság. Gyakran egy rosszul konfigurált .htaccess fájl vagy egy adott fájl/mappa/adatbázis elérésének letiltása okozza a problémát.

Mi a teendő a hiba kijavításakor? Mindenekelőtt érdemes ránézni a cPanel Fájlkezelő eszközére, amely világos képet ad a fájl- és mappajogosultságokról, és segít diagnosztizálni a hibás konfigurációkat vagy nem szándékos korlátozásokat. Tanácsos továbbá módosítás előtt „feljegyezni” az engedélyek aktuális állapotát arra az esetre, ha később esetleg visszaállítást kellene eszközölni. Ebben az esetben egy egyszerű képernyőfotó is megfelelhet a célnak, mégis jó ötlet lehet gondoskodni arról, hogy teljes biztonsági másolatot készítsünk.

Még biztonságosabb megoldás egy olyan tárhelyszolgáltatónál előfizetni, amelynél az alapcsomag része a biztonsági mentés készítése. Legjobb, ha mindezt azelőtt intézzük, mielőtt bármilyen változtatást hajtunk végre a webhelyünkön.

Image

A 404-es hiba

A 404-es – a kért lap nem található – jelzésű hiba felbukkanását több dolog is okozhatja. Lehet, hogy helyesírási hibát tartalmaz a megadott URL, lehet, hogy a megnyitni kívánt oldalt áthelyezték egy másik URL-re. Az is elképzelhető, hogy végérvényesen törölték, sőt, az sem zárható ki, hogy a .htaccess fájlban van a probléma.

A hiba megoldása során mindenekelőtt érdemes ellenőrizni, hogy helyesen írtuk-e be az elérni kívánt oldal URL-jét. Ha nem félregépelés miatt találkozunk a kóddal, a cPanel Fájlkezelő eszköze lesz a legjobb segítségünkre a hiba diagnosztizálásában. Ha azt látjuk, hogy egyes fájlok áthelyezésre kerültek, vagy nem láthatóak, akkor nincs más hátra, mint visszaállítani az elveszett vagy sérült állományokat a biztonsági másolatból. Akár tévedésből, akár rossz szándékból lettek törölve a fájlok, ez a járható út, feltéve, hogy van biztonsági másolatunk.

Cégünk a napi mentés mellett heti kétszer plusban is készít FTP-n keresztül elérhető biztonsági mentést a tárhelyszolgáltatási csomagjaink előfizetői számára. Mindezt azért, hogy a netes tartalmak egyszerűen visszaállíthatók legyenek, és hogy semmilyen végérvényes adatvesztés ne történhessen. Mert legfontosabb a biztonság.

A kevésbé gyakoribb 4xx hibák

A 400, 402 és a 405-417-es hibakódok a ritkábban előforduló hibakódok. Jelen cikkünkben csak a leggyakrabban előforduló hibákról írtunk.