Hogyan optimalizálható mobilra egy honlap és javítható a Google PageSpeed pontszáma?

Napjainkban a weboldal tervezés során kötelező törekedni arra, hogy az új site a lehető legtöbb felhasználói igényt kielégítse. A cél ugyanis az új honlapok esetében is a jövedelmezőség megteremtése és fenntartása, ennek pedig elemi feltétele, hogy minél nagyobb forgalmat sikerüljön a weboldalra terelni. 

Forgalomra azonban csakis akkor számíthat egy oldal, ha jól látható, dobogós pozíciókat sikerül megkaparintani a Google találatok között. Bár a keresőmotor számtalan szempont mérlegelése alapján osztja ki a helyezéseket, az egyik legfontosabb rangsoroló tényező az, hogy mobilra optimalizált-e a weboldal. Az internetet használók 92,3%-a ugyanis telefonon keresztül éri el a hálót. A webhelyek forgalmának 55%-a mobilról generálódik. Ennélfogva a Google is azokat az oldalakat jutalmazza, amelyek a mobilon netezők igényeire szabottak. 

A weboldalak telefonra történő optimalizálása természetesen többféle elem finomhangolását is magában foglalja, azonban a legfontosabb a sebesség. Az emberek ugyanis legfeljebb 2 másodpercet hajlandók várni arra, hogy a tartalom letöltődjön a készülékükre. Márpedig ezt az elvárást a keresőmotorok is komolyan veszik. Vagyis ha egy oldal magas pontszámot ér el gyorsaságmérő eszközökön, például a PageSpeed Insights-on, akkor elmondható, hogy sikerült kielégíteni a keresőmotorok és a felhasználók igényeit (A gyorsaság tekintetében.) Vagyis nem kell amiatt aggódni, hogy a site-ot a Google hátra sorolja. (Legalábbis a lassú letöltési sebesség miatt nem.) Ezért a következőkben mutatunk néhány hasznos tippet, amelyek segítségével könnyen optimalizálható a weboldal mobilra, és növelhető a Google PageSpeed Insights pontszám. 

Reszponzív dizájn

A reszponzív webdesign a mobiloptimalizálás alapvető keretrendszere. Célja, hogy a weboldalak megfelelő módon, gördülékenyen jelenjenek meg a különböző eszközökön, például asztali számítógépeken, táblagépeken és okostelefonokon. Lényege, hogy a weboldal szerkezete, elrendezése és tartalma dinamikusan alkalmazkodik a felhasználó eszközének képernyőméretéhez és felbontásához. Vagyis a tervezés során nem statikus elem-méretek, hanem arányok kerülnek megadásra. Ezzel a megoldással nemcsak a letöltési sebesség gyorsítható, hanem a felhasználók elkötelezettsége is fokozható, és csökkenthető a visszafordulási arányuk is.

Image

CSS, JavaScript és HTML optimalizálás

A CSS-, JavaScript- és HTML-fájlok optimalizálása magában foglalja a felesleges szóközök, sortörések és megjegyzések eltávolítását a kódból. Ezzel a technikával csökkenthetők a fájlméretek, ami gyorsabb betöltést eredményez a mobilfelhasználók számára (is). Érdemes tehát megfontolni a különböző eszközök, például a Minify, a Clean-CSS használatát a kód automatikus miniatürizálása és a Google PageSpeed pontszám javítása érdekében.

Képoptimalizálás

Könnyű befogadhatóságuk miatt a képek vonzóvá tehetik a site-okat, és gondoskodhatnak a látogatók maradásáról is, azonban le is lassíthatják az oldalakat. Ennélfogva érdemes használni a különböző  képoptimalizáló eszközöket, bővítményeket (TinyJPG, Kraken.io, Photoshop), amelyek segítségével egyszerűen tömöríthetők a képek minőségromlás nélkül is.

Tanácsos ugyanakkor az ún. „lusta inicializálás” technikáját is alkalmazni. Ezzel a módszerrel megoldható, hogy csak azok a képek töltődjenek be, amelyek adott pillanatban láthatók a kijelzőn. Így  azok, amelyek adott pillanatban láthatatlanok, nem lassítják feleslegesen az oldalt. 

Böngésző gyorsítótárazás engedélyezése

A böngésző cache olyan tárolási megoldás, amely lehetővé teszi a weboldal egyes elemeinek ideiglenes elhelyezését a felhasználó eszközén. Ezáltal, ha a látogató újra felkeresi az oldalt, nem kell minden komponenst újra letölteni, így lényegesen javítható az oldal letöltési sebessége. 

Image

Az átirányítások számának csökkentése

Mivel minden egyes átirányítás további HTTP-kérésekkel jár, ami lassítja az oldal betöltését, érdemes ezek számát minimalizálni, és a szükségteleneket eltávolítani.

A hajtás feletti rész optimalizálása

A hajtás feletti rész a weboldalnak azt a részét jelenti, amely görgetés nélkül azonnal látható. Ennek a kritikus fontosságú területnek az optimalizálása – beleértve a címsorokat, képeket és CTA (Call To Action) gombokat – egyszerre több előnnyel is járhat.Ezzel ugyanis biztosítható a gyors kezdeti betöltés, a felhasználók figyelmének megragadása, a visszafordulási arány csökkentése is.

A webhely általános teljesítményének optimalizálása

Tanácsos rendszeresen tesztelni a webhely teljesítményét olyan eszközök segítségével, mint a Google PageSpeed Insights vagy a GTmetrix. Így könnyebben azonosíthatók a potenciális optimalizálási lehetőségek. Fontos, hogy a webhely tartalma mindig friss és felhasználóbarát maradjon. Érdemes továbbá naprakésznek lenni a legújabb SEO gyakorlatokkal kapcsolatban is.

Ha további tanácsokra vagy olyan minőségi webtárhelyre van szükséged, amely garantálja a zökkenőmentes felhasználói élményt, vedd fel a kapcsolatot velünk még ma!