A vizuális elemeknek (fotóknak, ábráknak, infografikáknak) nagyon nagy erejük a kommunikációban, ezért minden sikeres vállalkozás kommunikációjában elengedhetetlen a megfelelő képek és illusztrációk használata. Nem csak az esztétikai szempontból fontosak ezek a vizuális elemek, hanem a márkaidentitás kialakításához és fenntartásához is hozzájárulnak. Ha honlapot üzemeltetsz, ha közösségi oldalakon kommunikálsz, ha néha prezentálnod kell a vevőidnek, biztosan szükséged lesz fotókra.
Hol találsz fényképeket? Milyen legális források jöhetnek szóba? Milyen költséggel jár, ha igényes fotókkal és ábrákkal szeretnéd hatásossá tenni a vállalkozásod vagy saját kommunikációdat? Mi a fotók használatának jogi háttere?
Stock fotók: A képek forrásának legális világa
Rengeteg online platform áll rendelkezésedre, ahol a stock fotók széles válaszát találhatod. Az ingyenes lehetőségek közé tartozik az Unsplash, a Pixabay vagy a Pexels, ahol az úgynevezett Creative Commons Zero (CC0) licensz alatt álló képeket találhatsz, melyek szabadon felhasználhatóak bármilyen célra.
A stock fotók közötti keresgélés eredményes lehet, de előfordulhat, hogy pont az kép tetszik meg, aminek használata fizetős, és a vízjel miatt belső használata sem túl elegáns megoldás. Ezért megeshet, ha speciális vagy professzionális képeket keresel, csak fizetős megoldások jöhetnek szóba. Még szerencse, hogy az ingyenes oldalak fizetős stock fotóoldalak találatait is megjelenítik. Ilyenek például a Shutterstock, az iStock, vagy a Getty Images, ahol a képek ára többnyire a kép minőségétől és a licensz típusától függ.
Google képkereső: Nem mind arany ami fénylik
A Google képkeresője is egy gyakran használt eszköz képek kereséséhez. Te mennyi időt töltesz el azzal, hogy megfelelő felbontású és jó képarányú, az elképzeléseidhez illeszkedő színvilágú, adott témában készült fotót találj? Ha rátaláltál, akkor már csak a jogok okozhatnának gondot, de… „Úgysem veszi senki észre.” vagy „Majd leveszem, ha szólnak.” … és már megy is a jobb gomb + „Kép mentése másként” parancs.
Itt azonban különösen óvatosnak kell lenned, mert a talált képek nagy része valószínűleg szerzői jogokkal védett. Nem ajánlott a Google képkeresőben talált képeket közvetlenül felhasználni, hacsak nem vagy teljesen biztos benne, hogy a kép licensze ezt engedi. A Google képkeresőben a „Eszközök” menüpont alatt választhatod ki, hogy csak Creative Commons licenszű képeket mutasson, amit aztán továbbra is érdemes alaposan ellenőrizni, hogy tényleg felhasználható-e a kívánt módon.
Másik gond lehet a felbontás. Nyomdai felhasználásnál különösen fontos, hogy megfelelő felbontású képet használj.
Fontos megjegyezni, hogy még ha egy képet „ingyenesen” is töltesz le, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy bármire felhasználhatod. Például, ha egy személy látható a fotón, és azt kereskedelmi céllal használod fel, a személynek hozzá kell járulnia a kép használatához.
Jogi megkötések: Költségek és licenszek
Itt kell szót ejteni a költségekről. A licensz alapvetően a felhasználási jogokat szabályozza. A CC0 licensz alatt álló képek ingyenesen felhasználhatóak, mégsem árt elolvasni a részletes leírást, hogy biztos lehess benne, hogy jogszerűen használod a képeket.
A fizetős platformokon általában egyedi képek vásárlása mellett előfizetéses csomagok is elérhetők, melyekben korlátlan hozzáférés áll rendelkezésre a képtárhoz. Az árak itt nagyon változóak, pár dollártól akár több száz dollárig terjedhetnek.
Tehát, mielőtt felhasználnál egy képet, mindig ellenőrizd a licensz feltételeit! Ha pedig nem vagy biztos a dologban, fordulj jogi szakemberhez.
A legjobb megoldás: Saját készítésű fotók
Saját képeket készíteni talán a legautentikusabb módja a vizuális tartalom létrehozásának. Ha van saját grafikusod vagy fotósod, vagy ha magad rendelkezel ezekkel a készségekkel, akkor egyedi, csak a te vállalkozásodra jellemző élményt hozhatsz létre. Az ilyen típusú képekkel a szolgáltatásod vagy árukínálatod igazán kiemelkedhet a tömegből, mert professzionizmust áraszt, és a stock fotókkal ellentétben egyedi megjelenést biztosít számodra. Egy webshopnál különösen fontos, hogy a bemutatott termék azonos kinézetű legyen azzal, amit a futár kivisz a vevődnek.
Természetesen a saját képeknek is vannak költségei. Fotózásnál számolnod kell a felszerelés, a helyszín, a modellek és a fotós költségeivel. Grafikák esetén pedig a grafikus munkaidejével és a szoftverek költségével.
Online design platform
Az online design platformok mint a Canva, a Figma vagy VistaCreate (persze számtalan hasonló eszköz van még) nagyszerű eszközök a vizuális tartalom létrehozására. Ezek az eszközök lehetővé teszik számodra, hogy professzionális minőségű grafikákat készíts, még akkor is, ha nincs grafikai tervezési tapasztod. Hatalmas képtárat és számtalan előre tervezett sablont kínálnak, amelyek segíthetnek a vizuális tartalom előállításában. Ezek a sablonok többféle formátumban érhetőek el, például közösségi média posztok, prezentációk, plakátok és sok más.
A legtöbb alkalmazás ingyenes eléréssel is rendelkezik, azonban vannak prémium funkciók és tartalmak, amelyeket csak előfizetéssel érhetsz el. Az előfizetés ára havi vagy éves szinten fizethető, és általában számos extra funkciót kínál, például nagyobb képtárat, több sablont és kiterjesztett szerkesztési lehetőségeket.
AI generált képek
A mesterséges intelligencia segítségével generált képek egyre népszerűbbek a céges kommunikációban. A folyamatosan fejlesztett szolgáltatások – mint a DALL-E vagy a Midjourney – lehetővé teszik, hogy AI által generált, valósághű képeket vagy éppen grafikai elemek használj a kommunikációd során.
Az AI generált képek előnye, hogy személyre szabhatóak és egyediek. Emellett gyakran olcsóbbak, mint a hagyományos (fizetős) stock fotók, bár az ár itt is függ a kép komplexitásától és a licensz feltételeitől. A Midjourney esetében (pár esetet leszámítva) minden olyan tartalomnak a tulajdonosa vagy, amit a létrehozol, de egyben engedélyt is adsz a Midjourneynek arra, hogy jogosultságot kapjanak a hozzáadott szöveges és képi promptok, vagy a Szolgáltatás által a te utasításod szerint létrehozott tartalmak használatára.
Az ideális kép megalkotásához kell némi utánajárás és önképzés, de ebben a blogban is igyekszünk megadni ahhoz a támogatást, hogy a mesterséges intelligencia által generált képek alkotásának mestere lehess, és a vállalkozásod a weboldaladon keresztül is mind sikeresebb legyen!