Digitalizáció lépésről lépésre

Öt mítosz a digitális transzformáció útjában

Néhány évvel ezelőtt a digitalizáció szinte kizárólag a nagyvállalatok missziója volt. Ugyanakkor egy-két év leforgása alatt mind a piac, mind a vásárlói igények olyan mértékben mozdultak el az online csatornák irányába, hogy ma már a kisebb vállalatok számára is a technológiai fejlődés az egyik legjelentősebb feladat az agendán. Mi lehet mégis az oka annak, hogy a digitális eszközök integrációja viszonylag lassan halad a kkv-k körében? Először is, ahhoz, hogy egy vállalkozás elindulhasson a digitális gazdaság felé vezető úton, előbb le kell számolnia azokkal a tévhitekkel, amelyek megakadályozzák a vállalatot a hatékony digitalizációban.

Két éve még a hazai kis- kés középvállalatok mintegy felét hidegen hagyta a digitális eszközök által okozott forradalom. Többségük telefonon, e-mailen keresztül vagy személyesen kommunikált az ügyfelekkel, papír alapon iktatta számláit, a cégeknek csak negyede rendelkezett céges honlappal és mindössze a hatoda online ügyfélszolgálattal, ezen kívül a vállalkozások fele ingyenes szoftverekkel védte informatikai infrastruktúráját. Nem is meglepő, hogy a tavasszal hirtelen kialakult járványügyi helyzetben a digitálisan hátrányban levő vállalatok 40 százaléka szüneteltette vagy korlátozta a működését. Ráadásul jelentős különbségek mutatkoztak az egyes szektorok, valamint Budapest és vidék között is abban, hogy a korlátozások alatt milyen gyorsan állt át egy vállalat az online működésre. A digitalizáció iránti nyitottságot nem elsősorban a pénzbeli lehetőségek, hanem a változástól való félelem befolyásolja, amelynek alapja a digitális kompetencia és a tudás hiánya.

Ez is érdekelhet:

Az öt legnagyobb hiedelem a technológia alapú működéssel kapcsolatban

Az alábbiakban összegyűjtöttük azt az öt leggyakoribb tévhitet, amelyek félrevezetik vagy megrémítik a vállalkozások vezetőit, amikor a nagyobb induló költségekkel járó digitális beruházások kerülnek napirendre.

  1. A digitalizáció a technológiáról szól. – Ez részben igaz, de a digitalizáció több ennél. Egy stratégiai gondolkodásmód: hogyan alkalmazhatjuk, hogyan használhatjuk fel a technológiát az üzleti folyamatok hatékonyabbá tételére, a termékek és szolgáltatások fejlesztésére, az ügyfelek kiszolgálásának tökéletesítésére, vagyis az innovációra. A technológia egy eszköz, a hangsúly inkább azon van, hogy hogyan alkalmazkodik a vállalat egésze az integrációhoz, a változáshoz.
  2. A digitalizáció csak a „nagyoknak” való. –  Épp ellenkezőleg. A kisvállalatok sokkal rugalmasabbak, kevesebb befektetésbe kerül elindulni és kevesebb embert kell folyamatosan képezni. A digitalizációnak épp ez a lényege: a virtuális, technológia-vezérelte alkalmazások lehetővé teszik, hogy egy vállalat kifejezetten a saját üzleti igényeihez igazíthassa az eszközöket.
  3. Az e-mail és a weboldal digitalizáció. – Sajnos, ez sem igaz ebben a formában. Bár elengedhetetlen kellékei a folyamatnak – a digitális vállalat egy online vállalat, amely bárhonnan és bármikor elérhető, és ennek valóban fontos eszköze a céges e-mail és weboldal. De nem elég!
  4. A digitalizáció a management problémája. – Határozottan nem. Egyrészt a digitalizáció nem probléma, hanem lehetőség. A technológia alkalmazásával mindenki nyer: hatékonyabbá, rugalmasabbá, biztonságosabbá válik a munkavégzés, és gyorsabb, színvonalasabb szolgáltatásokat ajánlhatunk ügyfeleinknek. Az adatalapú működés és az összehangolt munkafolyamatok révén jobb eredmények érhetők el. De a digitalizációnak ugyanúgy a munkakultúra részéve kell válnia, mint bármely más eszköznek. A megvalósításban mindenkinek részt kell vennie, nem elég, ha a szervezetnek csak egy kis része rendelkezik digitális kompetenciával. Ez általában a digitalizációs kísérletek kudarcainak egyik legfőbb oka.
  5. Aki digitalizál, az sikeres lesz. – Ez nem biztos, illetve általában csak hosszú távon látható az eredménye. A statisztikák szerint a digitalizációs projekteknek kevesebb, mint harminc százaléka sikeres. A digitális gazdaság felé vezető út sokszor rögös és buktatókkal teli, sok kísérletezést is magába foglal. De ez senkit ne riasszon el a változástól! Az átgondolt, jól megtervezett, az egész szakmai szervezetre kitérő stratégiának biztosan lesz pozitív hozadéka. A legfontosabb a nyitottság, tájékozódás, a folyamatos fejlődés. A trendek figyelemmel kísérése és a kitartó tanulás meghozza az eredményt.

+1 – a legnagyobb tévhit

A digitalizáció körüli hype sokszor azt érzékelteti a vállalkozások vezetőivel, hogy már lemaradásban vannak másokhoz képest, de ez egyáltalán nincs így. Egyelőre nagyon kevesen büszkélkedhetnek el azzal, hogy a digitalizációs folyamat végére értek. Sőt, a legtöbb vállalat még csak most értelmezi, hogy mit is jelentenek az üzleti gyakorlatban a technológia által diktált trendek. Iparágtól és piactól függően is eltérő lehet a fejlődés útja, minden szervezetnek meg kell találnia a saját útját az átalakulás felé. Ez idő, energia és pénz, de megéri, mert a jövő egyértelműen a digitális technológiáké!