Egy, a közelmúltban megjelent felmérés szerint a magyarországi cégek digitális intenzitása rendkívül alacsony, az európai átlagtól pedig messze elmarad. Ugyanakkor 2021-től növekedésnek indult a vállalkozói kedv, az újonnan bejegyzett vállalkozások száma jelentősen nőtt.
Melyik vállalkozás marad életben?
Ez nagy mértékben függ az adott cég digitális jelenlététől is, hiszen a digitális technológiák fejlesztése javíthatja a vállalatok szolgáltatásainak és termékeinek a minőségét, és növelheti a versenyképességüket. A COVID okozta gazdasági válság azt is megmutatta, hogy a digitalizációnak milyen jelentős szerepe van cégek gazdasági ellenállóképességének szempontjából. A globális járványhelyzetben hihetetlenül felgyorsult a szervezetek digitális átalakulása, de ennek az egészségügyi válság múltán is tartós lesz a hatása. Az orosz-ukrán konfliktus ugyancsak az ideális gazdasági körülmények ellen hat, ezért a digitalizáció még fontosabb, mint korábban. Ám a digitális átalakulás könnyen elbukik, ha a vállalat azt nem az üzlet átalakításaként és a stratégiája részeként, hanem informatikai projektként kezeli. A fejlett technológiák, felhőalapú analitikai és automatizációs megoldások öncélú bevezetésével nem érhető el a kívánt cél, hanem részprojektekben fogja felaprózni a cég erőforrásait, és nem segíti az előrelépést. Kiindulásképp a vállalatnak azt az üzleti célt kell kijelölnie, amelyet a digitális átalakulással el akar érni, és ennek megvalósításához kell kiválasztani a megfelelő technológiát. A bevezetett digitális megoldásoknak hosszabb távon is egymásra kell épülniük, hiszen mindig lesznek újabb igények és célok.
Online jelenlét az indulástól
Egy induló vállalkozás esetében elég az alapoknál kezdeni és megjelenni az online térben. Ma már remek lehetőségek vannak rá, hogy akár programozói tudás vagy CMS ismeretek nélkül elindíthassunk egy weboldalt vagy webshopot. A jelentős infláció, illetve a gazdasági válság miatt a szolgáltató kiválasztásánál – vagy szolgáltató váltásnál – azt is figyelembe kell venni, hogy mit kapunk a pénzünkért, hiszen hasonló árfekvésben kaphatunk 5 és 100 GB tárhelyet is.
Fontos a megfelelő szolgáltatás kiválasztása
Egy huzamosabb ideje működő, összetettebb vállalkozás, mely weboldalának a látogatottsága is nagyobb, többféle megoldás közül is választhat. Hogy mi a cégünk számára az ideális megoldás, az számos tényeztőtől függ. Elsősorban attól, hogy mekkora és milyen erőforrásokra van szükségünk. Egy VPS (vagyis virtuális magánszerver/virtual private server) megoldás választásával saját szerverkörnyezetre tehetünk szert komolyabb beruházás nélkül. A VPS esetében egy nagy teljesítményű fizikai szervergép több, kisebb-nagyobb, önálló, elkülönített erőforrásokkal rendelkező virtuális szerverre van felosztva. Így ezek a VPS szerverek rendelkeznek az önálló szerverek előnyeivel, azonban a fizikai szervereknél sokkal költséghatékonyabbak, hisz a vállalkozásnak nem kell megvennie vagy üzemeltetnie őket. A virtuális szerverek remekül megfelelnek forgalmas weboldalak, ezres nagyságrendű termékekkel rendelkező webshopok kiszolgálására is, vagy akár hírlevél-küldő rendszerek futtatására. Ha jó felhasználói élményt akarunk biztosítani, például fontos az oldalunk betöltési ideje, akkor egy egyszerű webhosting szolgáltatás helyett, már érdemesebb VPS-ben gondolkodni.
A dedikált szerver már egy újabb előrelépés a VPS-hez képest is, ami már egy konkrét, fizikai szervert jelöl, annak minden erőforrásával együtt, mely kizárólag a mi rendelkezésünkre áll. Előnye, hogy nem kell kompromisszumokat kötni, osztozkodni, ugyanakkor költségesebb is. Egy bizonyos szint fölött a dedikált szerver gyakorlatilag elengedhetetlen, ezért népszerű megoldás forgalmasabb weboldalak üzemeltetők körében, hogy egy adatközpontban bérelnek szervert maguknak.
Ez is érdekelhet:
Költözz a felhők közé
Dedikált szerver helyett választhatunk felhő-szolgáltatást is. A felhő alapú megoldás nem egy konkrét szervert, hanem erőforrást garantál. Ez a megoldás nagyobb biztonságot jelent, hisz a szükséges tárhelyet, számítási kapacitást stb. nem egy konkrét, fizikai szerver biztosítja, hanem egy szerverpark vagy adatközpont több gépe. Ezáltal nem állhat elő olyan helyzet, hogy a szerverünk meghibásodik. A felhő alapú rendszer további előnye, hogy szükség esetén a kapacitás könnyen bővíthető, emellett jóval költséghatékonyabb a szerver vásárlásnál. Továbbá a vállalatoknak – hogy ne maradjanak le a digitális innovációs versenyben – egyre nagyobb adattömegből kell minél értékesebb információt a lehető leggyorsabban kinyerniük, és az ehhez szükséges mesterséges intelligenciát (AI), analitikai, gépi tanulási (ML), valamint automatizációs képességeket a nyilvános felhőben érhetik el a legkönnyebben – sőt szinte kizárólagosan, mivel többségük házon belül nem tudná kialakítani és üzemeltetni a megfelelő infrastruktúrát. Egy felhő alapú rendszerben viszont ez lehetséges. Egy hibrid-felhő megoldás több, okosabb, intelligensebb és automatizáltabb terméket, szolgáltatást és munkakörnyezetet ígér, amelyet az ügyfelek, a partnerek és az alkalmazottak még változatosabb és rugalmasabb modellekben használhatnak.
A digitális intenzitás és az online jelenlét erősítése minden vállalkozás számára elkerülhetetlen. A kérdés csak az, hogy megtaláljuk saját magunk számára az ideális megoldást.