Google vs. Bing – A keresőmotorok csatája #3: Fizetett hirdetések és PPC stratégiák

A Bing és Google keresőket bemutató írásunk 2. részében arról írtunk, hogy mindkét keresőmotor igyekszik a legjobb keresési élményt nyújtani a felhasználóknak, de különböző erősségeik vannak. A két keresőmotor közötti különbségek közé tartozik a SERP (Search Engine Results Page) funkciók száma és típusa, a helyi keresési eredmények megjelenítése, valamint a térképfunkciók és a hangalapú keresés… többek között. Lásd itt: Google és Bing #2. Folytassuk a fizetett keresési találatokkal.

Fizetett hirdetések

A két keresőóriás közötti különbségek túlnyomó többségét már tárgyaltuk, amikor az organikus keresés szempontjából hasonlítjuk össze őket. Ebben a Bing és Google összehasonlításban már csak azt kell megvizsgálnunk, hogy a két keresőmotor hogyan különbözik egymástól a fizetett hirdetési szolgáltatásaik tekintetében: Google Ads (korábban Google AdWords) és Microsoft Advertising (korábban Bing Ads).

Image Not Found

A Google Ads és a Microsoft Advertising rövid története

A Microsoft Advertising egy sokkal fiatalabb fizetett hirdetési szolgáltatás, mint a Google Ads, amely 2006-ban MSN adCenter néven kezdte életét (mármint a Microsoft Advertising). Ezt megelőzően az MSN Search összes PPC-hirdetését az Overture, majd a Yahoo biztosította. A Microsoft a többi nagy keresőmotor-szolgáltatóhoz képest határozottan későn lépett be a buliba, de hamarosan felismerte, hogy van egy fejlődő piac, amelybe be kell lépnie.

Mire az MSN adCenter elindult, a Google Adwords már fénykorát élte, és 6 éve működött, így az új kihívó már a kezdetektől fogva hátrányba került. Kezdetben az üzleti modellje különbözött a jelenlegi kínálattól: a Google előfizetéses modellt alkalmazva a vállalkozások nevében kampányokat hozott létre és kezelt. Mindez 2005-ben változott meg az Adwords önkiszolgáló portál megjelenésével, amely a mai Google Ads szolgáltatás alapja.

Különbségek a Google és a Microsoft hirdetései között

A PPC-hirdetések megkezdésekor sok vállalkozás először is azt szeretné tudni, hogy melyik platformnak van a legnagyobb elérhetősége. Tekintettel arra, hogy a Google már korán domináns szerepet tölt be a keresőpiacon, nem meglepő, hogy a Google Ads segítségével a webhelyek sokkal nagyobb felhasználói kört érhetnek el, mint a Microsoft Advertising segítségével.

Ennek ellenére a Microsoft az évek során több stratégiai lépést is tett annak érdekében, hogy a Google részesedését a fizetett keresési piacból feleméssze:

  • A Facebookon történő hirdetés 2006-os elindulását követően a Microsoft összefogott a közösségi hálózattal, és az adCenter hirdetései jelentek meg az oldalon (bár a Facebook ezt felváltotta azzal, hogy egy évvel később elindította saját hirdetési szolgáltatását).
  • A Bing 2010-es elindításával a Microsoft a Yahoo-val lépett partnerségre. A partnerség lehetővé tette, hogy a Bing-hirdetéseket a Yahoo hálózatán szindikálják.
  • Jelenleg a Microsoft Advertising az egyetlen hirdetési forrás a Yahoo és az AOL hálózatában.
Image Not Found

2021-ben a Bing a vizuálisan magával ragadó keresésre helyezett hangsúlyt követve új reszponzív hirdetési formátumot jelentett be Multimedia Ads néven, amely a gépi tanulást használja a képek, címsorok és leírások kombinálására. Fontos, hogy egy oldalon csak egy multimédiás hirdetés jelenik meg, ami kiemelkedő helyet biztosít a SERP-ben. A Google Ads jelenleg nem kínál hasonló, ilyen kizárólagossággal rendelkező hirdetési formátumot.

A Microsoft minden erőfeszítése ellenére a Google Ads továbbra is a PPC domináns ereje marad. Ezzel a pozícióval azonban nagy verseny is jár a vállalkozások között a Google SERP-területéért, ami a kisebb cégek és a fizetett keresési piacra újonnan belépők számára elrettentő lehet. A Google-on a legjobb fizetett pozíciók elérése sokkal nehezebb, mint a Bing-en, mivel magas színvonalú pontszámokat és jelentős befektetéseket igényel.

Ezzel elérkeztünk a Google hirdetések és a Microsoft hirdetések közötti másik kulcsfontosságú különbséghez: a költségekhez. Az egyes kulcsszavak kattintásonkénti költsége (CPC) általában alacsonyabb a Microsoft Advertising esetében, mint a fizetett kereső riválisánál, ami összességében hatással van a kampányok egészének költségeire. (Ne feledje azonban, hogy egyes vertikális területeken ez nem így van.) Bár a költségek általában alacsonyabbak a Microsoftnál, az ár és a közönség mennyisége között kompromisszumot kell kötni: a költségek magasabbak lehetnek a Google Adsnél, de sokkal nagyobb közönséget érhető el.

A Bing közönségének összetétele szintén eltér a Google-étól. A kihívó keresőmotort jellemzően idősebb, magasabb iskolai végzettségű felhasználók látogatják, mint a Google átlagos felhasználóit, így az Egyesült Királyság második kedvenc keresőmotorjával való együttműködés igazán előnyös lehet azoknak a vállalkozásoknak, amelyek kifejezetten ezt a demográfiai réteget célozzák meg. Még a tömeges célzási stratégiát alkalmazó márkák esetében is segíthet az egyenletes lefedettség biztosításában, ha a fizetett keresőhirdetéseket mindkét csatornára elosztják.

Image Not Found

Ehhez kapcsolódóan a két fizetett hirdetési szolgáltatás által kínált célzási lehetőségek között is vannak eltérések. Mindkét platform lehetővé teszi a webhelyek számára, hogy olyan jellemzők, mint például a demográfiai adatok alapján célozzák meg az egyes felhasználói szegmenseket, növelve ezzel a reklámköltés hatékonyságát. A Google Ads a célzási lehetőségek széles skáláját kínálja, a remarketingtől a dinamikus keresőhirdetésekig; a Microsoft Advertising számos célzási lehetőséget kínál, de e tekintetben általában kevésbé tekinthető fejlettnek, mint fő versenytársa. A Bing 2021-ben jelentette be a Microsoft Audience Network bővítését, valamint a Similar Audiences célzást is, bár ez egyelőre csak az amerikai piacon terjedt el.

A Microsoft Advertising célzási rendszerének nemrégiben frissített változata azonban lehetővé teszi, hogy a felhasználók LinkedIn profiljának adatait felhasználva célszegmenseket hozzon létre. Ez az információ nagyon hasznos lehet bizonyos típusú vállalkozások számára, amelyek olyan felhasználókat szeretnének megcélozni, akik bizonyos iparágakban dolgoznak (a toborzó cégek például profitálnának ebből). Szemléletesebb szinten dolgozva arra is használható, hogy bizonyos vállalatok alkalmazottait célozza meg hirdetésekkel. A LinkedIn célzási funkció kizárólag a Microsoft Advertising és a LinkedIn Ads szolgáltatásaihoz tartozik.

Azon vállalkozások számára, amelyek megpróbálják eldönteni, hogy melyik PPC-platformot válasszák, azt javasoljuk, hogy mindkettőt egy integrált digitális marketingstratégia részeként használják. Mint láttuk, mindegyik keresőmotornak megvannak a maga egyedi hibái, érdemei és célközönségei, így a webhelyek gyakran akkor érik el összességében a legjobb teljesítményt, ha a kettőt kombinálják, és mindkét felhasználói csoportnak kiszolgálják a hirdetéseiket.

A cikk megírásában a impressiondigital.com cikkére támaszkodtunk.

Illusztráció: Boredpanda.com