Vége a COVID-19 harmadik hullámának Magyarországon. A korlátozó intézkedések megszűnésével minden figyelem a gazdaság újraindítására irányul, így időszerű ismét megvizsgálnunk, hogy milyen lehetőségeket rejtenek most a felhőmegoldások a kisebb vállalatok számára a pandémia utáni világban. Másfél év alatt ugyanis az üzleti környezet rengeteget változott, óriásit léptünk előre a digitális átalakulás útján.
Most, hogy az emberek az egészségüket nagyobb biztonságban tudhatják, a vállalatoknak érdemes átgondolniuk, hogy az eltelt másfél év fizikai bezártságában milyen mértékben nyitottak az online világ felé. Ha lépést tartottak a felgyorsult digitalizációval, milyen célokat tűzzenek maguk elé a következő másfél évre? Ha pedig lemaradtak, annak mi lehet az oka, és mit kockáztatnak a késlekedéssel?
Miért érdemes beruházni a felhőtechnológiába?
Az elmúlt évben bebizonyosodott, hogy a digitálisan átalakult vállalatok a hirtelen és gyökeresen változó körülményekhez is rövid idő alatt, rugalmasan alkalmazkodnak. Krízishelyzetben pedig a technológia egyenesen az üzlet túlélésének eszköze lehet.
Egyértelműen kiderült az Aruba Cloud nemrégi felméréséből is, hogy a KKV-k digitális átalakulása felgyorsult, és az általuk alkalmazott technológiák között a felhő élre tört: a válaszadó cégek közel 60 százaléka él már a felhő adta lehetőségekkel, és 40 százalékuk további bővítésben is gondolkodik.
A digitális gazdaság egyik hatalmas előnye, hogy a technológia révén egy kisvállalat is versenyezhet a legnagyobbakkal, a világ bármely piacán. De ez fordítva is igaz. A versenyképesség erősítése ezért létkérdés, és ehhez elengedhetetlen a digitális képességek fejlesztése – amit egy kisvállalat a felhőben gyorsabban, könnyebben és költséghatékonyabban tehet meg.
A digitális gazdaságban minden vállalat szoftvercéggé válik
A technológia ma már elválaszthatatlan az üzleti tevékenységtől, teljesen áthatja a szervezetek működését, ami a digitális gazdaság fejlődését meghatározó trendek együttes hatásával magyarázható:
- felhasználói-fogyasztói igények gyors fejlődése, a digitális őslakosok táborának gyors növekedése: a vásárlók ma már elvárják a szolgáltatások folyamatos online elérhetőségét, az azonnali és személyre szóló, minden érintkezési ponton következetes, többcsatornás kiszolgálást
- üzleti modellek gyors fejlődése: a vársárlás és birtoklás helyett bérlésre, megosztásra, közösségi finanszírozásra épülő modellek térhódítása jelenti az új üzleti lehetőségek gyorsan növekvő szeletét
- olyan fejlett technológiák (mesterséges intelligencia, big data analitika, folyamatautomatizálás) és adatok (közösségi hálós és webanalitikai, helyalapú és más elemzésekhez adható adatkészletek) szükségesek a digitális gazdaság lehetőségeinek kiaknázásához, amelyek eleve a felhőben érhetők el
Ez is érdekelhet:
Első lépések a felhőben
Felhőt a legtöbb vállalat jelenleg is használ, ha más alkalmazás nem is, a levelezés nagy valószínűséggel a felhőben fut. De a KKV-k ma már olyan alaprendszereket is biztonsággal használhatnak a felhőben, mint a vállalatirányítási megoldás. Ezzel együtt azonban nem kell feltétlenül fejest ugrani a felhőbe! Népszerű alkalmazás lehet „kezdőknek” a felhőalapú biztonsági mentés, a CRM, a bérszámfejtő vagy a számlázó rendszer is, amelyeket vállalatok, vállalkozók százezrei használnak már a hazai piacon.
Induláshoz célszerű olyan felhőalkalmazást választani, amely könnyen a felhőbe vihető, és ettől gyors eredményt várhat a vállalkozás. A kiválasztás további fontos szempontja lehet például, hogy a hagyományos alkalmazásokkal évek óta dolgozó munkavállalók melyik megoldás felhőbe vitelét fogadnák el a legkönnyebben.
Érdemes ezért a felhőmigráció előkészítéséhez tanulmányozni az iparágban kialakult jó gyakorlatot, vagy tanácsadó segítségét kérni.
Maximalizált előnyök
Az online működés tekintetében sok KKV inkább a költséghatékonyságot tartja szem előtt, az üzleti innovációt szolgáló adatelemző szoftverek használata, így maga az üzleti innováció képessége is háttérbe szorul, derült ki az Aruba Cloud felméréséből. A válaszadó cégek háromnegyede nem dolgozott ki eddig digitális stratégiát, holott az elengedhetetlen a digitális gazdaságban betöltött piaci pozíció megerősítéséhez.
Digitális stratégiájában fektetheti le ugyanis a vállalat azokat a hosszú távú üzleti törekvéseket, innovációs célokat, amelyek két-három év múlva is lehetőséget adnak a vállalkozás és az ügyfélkiszolgálás fejlesztésére – az adatok alapján, amelyeket a vállalat az online térben „termel” napi működése során, és amelyek képesek biztosítani azt, hogy a vállalat a jövőbe is lépést tudjon tartani a technológiai trendekkel, sőt, építeni tudjon azokra.