Sok helyen írják, hogy a mai korban gazdaság motorja a digitalizáció. Mitöbb! Az ország versenyképességének a záloga. Már nem csak trend, de elvárás is. Annak ellenére, hogy 2022-ben Magyarország a 27 tagországból a 23. helyen áll az Európai Digitális Rangsorban a digitális átállás a magyar nagyvállalatoknál szinte 100 százalékban, de a kkv-k egy jelentős részénél is egyértelműen prioritás lett. A 2021-ben az IDC által az Oracle megbízásából készített kutatásból kiderül, hogy a közép-kelet-európai döntéshozók 72%-ban az üzleti teljesítmény javítását, 71 %-ban a költségcsökkentést várják a digitalizációtól.
A témáról irtunk korábban itt írtunk. Lássunk 5+1 pontot, hogy mi szól a digitalizáció mellett.
A digitalizáció új iparágakat teremt
Hallottad már a „digital coach” kifejezést? Van ilyen. A BME éppen ennek az új szakmának a kialakításán dolgozik. Miért? Kevés a szakember, akire kkv-k digitális átalakulását segítenék. De számos olyan példa van, ami már része az életünknek kezdve az e-kereskedelemtől a felhőalapú szolgáltatásokon a robotikán át a big data elemzésig. De mint minden iparágban, fontos a jól képzett munkaerő. Létkérdéssé vált a képzés, az új típusú oktatási rendszerek kialakítása és az élethosszig tartó tanulás támogatása. Az IT folyamatosan változik és fejlődik, ezért nehéz felmérni milyen megoldások és kihívások merülnek fel a jövőben.
A digitalizáció költségeket takarít meg
A technológiai modernizációval hatékonyságnövelés érhető el, gyors és jelentős megtérülést hozhat a belső folyamatok digitalizálása és automatizálása legyen szó adminisztrációról, létesítményfenntartásról vagy marketingről. A digitális dokumentumkezelés lehetővé teszi a dokumentumok könnyű és gyors kezelését, archiválását és megosztását, valamint csökkenti a papíralapú felhasználást, nyomtatására, tárolásra és postázására fordított költségeket. Az online kommunikációs eszközök, például a videókonferencia, lehetővé teszik a távmunkát, így csökkentve az utazási költségeket és az irodai kiadásokat, ezen kívül versenyelőnyt is jelent, hisz számos munkavállaló elvárja már a home office lehetőségét. A digitális marketing eszközök, mint például a közösségi média, a Google-keresőoptimalizálás (SEO) vagy a digitális hirdetések, olcsóbbak a nyomtatott hirdetéseknél vagy a televíziós reklámoknál.
A digitalizáció segíti a munkatársak megtartást
A digitalizáció természetesen nem kerülte el a HR világát sem, hiszen az informatika számos munka- és időigényes folyamatot felgyorsít, egyszerűsít. A munkakörök okos átgondolása segít kiszűrni, és automatizálni az unalmas, monoton feladatokat, ezzel növelve a munkavállalók elégedettségét.
Az infláció és a garantált bérminimum emelkedése a munkavállalók bérigényeire is hatással van. A cégeknek viszont ki kell kigazdálkodni a bérköltséget. Ebben a helyzetben felértékelődnek azok a tényezők, amely segítik a kulcsemberek megtartását és növelhetik a dolgozók elégedettségét, de nem jár akkora kiadással, mint a béremelés.
A digitalizáció segíti az okoscég kialakítását
A digitalizáció nem egyenlő a számítógépek használatával. (Az idősebbek még emlékezhetnek a gyógyszertárakban feltorlódó sorokra, amikor számítógépek kerültek a patikákba.) A rendszerben gondolkodás, a szükséges méretű és pontosságú adatmennyiség adta alap, valamint a jólképzett munkaerő, elengedhetetlen feltétele a sikeres működésnek, melynek bevezetése több lépésből áll, és egy stratégia mentén épül fel. Az okoscég támogatja a rugalmas munkavégzést, ugyanakkor a munkafolyamatok optimalizálása lehetővé teszik azok hatékonyabbá és átláthatóbbá tételét, amely lehetővé teszi a gyorsabb és hatékonyabb üzleti folyamatokat. Az ügyfélélmény javulását támogatja a hatékony üzleti folyamat mellett az online vásárlás és a chatbotok alkalmazása, a raktárkezelés és logisztika. Az adatok gyűjtése és elemzése támogatja az automatizálás finomítását, a hatékony döntéshozatalt és végső soron a jobb üzleti eredményeket.
A digitalizáció új üzleti modelleket teremt
A technológia-központú szervezetek olyan szolgáltatásalapú komponensek kialakítását dolgoznak, mint a továbbfejlesztett ügyfélélmény, az intelligens folyamatautomatizálás, valamint a fizikai és digitális termékek felokosítása. A másik megfigyelhető trend a technológiai képességek távolról történő biztosítása. Pl.: önműködő rendszerek, a szoftveralapú funkciók, a mesterséges intelligenciával támogatott vezérlőrendszerek és az adatvezérlet döntéstámogatás.
A pénzügyek területén is megjelent a digitalizáció, és ennek köszönhetően számos tradicionális pénzügyi szolgáltatás megújult, alkalmazkodott a modern kori elvárásokhoz, az ügyintézés gombnyomásra működik, ezzel jövőt biztosítva magának. Ilyen a digitális faktoring, amit sokan a jövő megoldásaként emlegetnek.
Az ügyfelek és a szolgáltatók közötti közvetítő szerepet már most is sok helyen a digitális technológiák biztosította platformok töltik be. SaaS (Software-as-a-Service) üzleti modellek a szoftverek felhőalapú szolgáltatásokként való elérését teszik lehetővé. Az adat-alapú üzleti modellek és személyre szabott üzleti modellek a felhasználói (vásárlói) adatok feldolgozására és elemzésére támaszkodva nyújt üzleti modellt a cégek számára.
A digitalizáció segít a válsághelyzet megoldásában
Ki ne emlékezne a COVID időszakára? A munkáltatók döntéshelyzet előtt találták magukat – akár piaci szektorban, akár az államigazgatásban –, hogyan óvják meg a dolgozóik egészségét és tegyenek eleget a törvényi kötelezettségüknek, a cég működésének fenntartása és bevételtermelő képességének csökkenése mellett. Soha nem látott mértékben nőtt az otthonról dolgozók aránya, megnőtt az online étel- és más termékrendelések száma is ebben az időben, ami az internet és a céges folyamatok digitalizálása nélkül nem valósult volna meg. Az elmúlt évek azt mutatják, hogy a nehézségek továbbra is velünk maradnak: egekbe szökő energiaköltségek, ingadozó forint, infláció, nemzetközi ellátási lánc nehézségei…
Az International Data Corporation iparági prognózisában figyelmeztet, hogy a vállalatok alkalmazkodási és túlélési képességét világszerte az egymással összefüggő gazdasági, politikai és társadalmi zavarok újabb hullámai teszik majd próbára a következő néhány évben, ahol a döntéshozók célja, hogy a vállalatukat gyorsan és rugalmasan alkalmazkodó, állóképes digitális üzletté alakítsák.
Epilógus
Sok oka lehet annak, ha egy hazai kis- és középvállalat a digitalizáció útjára lép, egyik fő ok a kényszer. Talán ez is az oka, hogy nem egy tudatos döntésről van szó, és a digitalizációt többnyire drágának és technológiailag elérhetetlennek tartják. Szakértők felhívják a figyelmet, hogy a digitalizáció nem költség, hanem befektetés, aminek a megtérülési ideje iparáganként változik, viszont az életben maradáshoz szükséges lépés a hazai cégek számára is.