Egy étvized leforgása alatt a felhő a mobil- és tartalomszolgáltatások alapjává, a hagyományos vállalati informatikai környezetek meggyőző alternatívájává fejlődött. A Netflix, a Pinterest, de akár a Coca-Cola is nagyrészt a felhőnek köszönheti az utóbbi néhány év sikereit, sőt, immár a gamereknek is izgalmas új lehetőségeket kínál. A felhő azonban nem csupán a nagyvállalatok kiváltsága, segítségével bármilyen méretű és infrastruktúrájú cég sikerre juthat.
Ahogyan a nagyok…
Minél inkább a digitális gazdaság felé fordulnak a vállalatok, a nagyobb hatékonyságot, rugalmasságot és gyorsabb innovációt elősegítő felhő annál nagyobb, sőt uralkodó szerephez jut az üzlet támogatásában. A világ legnagyobb és legsikeresebb vállalatai, mint a Coca-Cola, a Netflix és a Pinterest is a felhőben látják az innováció kulcsát.
A 19. században alapított Coca-Cola, a világ egyik legismertebb márkája. A vállalat 2014-ben költözött a nyilvános felhőbe, hogy a csúcsidőszakokban ugrásszerűen megnövekvő keresletet – és a vele együtt duzzadó adatáradat feldolgozását – is megbízhatóan kiszolgálhassa. A Coca-Cola ezzel a lépéssel úgy növelte teljesítményét, hogy közben még több folyamat automatizálásával és a karbantartási költségek csökkentésével 40 százalékos megtakarítást is elért a működés és üzemeltetés terén.
Postai kiszállítással működő DVD-kölcsönzőből online videószolgáltató gigászá nőtte ki magát a Netflix, amely a világ több mint 190 országában igény szerint megtekinthető filmekkel és sorozatokkal látja el közönségét. Piacán több mint 50 százalékos részesedéssel bír, naponta 125 millió óra tartalmat streamel felhasználók százmillióinak. Bele se gondolunk, amikor otthon a kényelmes kanapén a sorozatokat böngésszük, hogy ezt az egyszerű és most már hétköznapi szórakozást, a gyors, megbízható és biztonságos filmnézés lehetőségét is nyilvános felhő infrastruktúra támogatja. Sőt, az élmény további innovatív fejlesztését is megkönnyíti.
Ez is érdekelhet:
Kezdettől fogva felhőre épített a Pinterest, a különböző forrásokból származó adatok nagy mennyiségben történő összegyűjtését segítő, webes kitűzőtáblaként induló szolgáltatás. Nemcsak szédületes ütemben nőhetett így a vállalat, hanem gyorsan a bloggerek és a marketingesek egyik megbízható forgalomnövelő eszközévé, a világ egyik legnagyobb közösségi platformjává vált.
Ne feledkezzünk meg a gamerekről sem, hiszen a játék élmények izgalmas kibővítésére is lehetőséget nyújt a felhőtechnológia. Egy ideje már nemcsak a mentéseink tárolását és más játékosokkal történő interakciót oldják meg a segítségével, hanem az első kattintástól a felhőben találjuk magunkat. A Microsoft a Windows PC-s és Xbox konzolos játékostáborok összekötését és a mobileszközökre, TV-re történő streaminget helyezi előtérbe, míg az elsősorban videokártya-fejlesztéseiről ismert NVIDIA a GeForce Now szolgáltatással a lehető legmagasabb játékminőséget célozza meg. Egy-egy előfizetéssel több száz játékhoz férhetünk hozzá, amelyek grafikai megjelenítését és akadásmentes futtatását a lehető legmodernebb szerverekkel felszerelt adatközpontok végzik. A számok azt mutatják, hogy egyre nagyobb a kereslet a felhőalapú játékszolgáltatásokra, a GeForce Now 12 milliós előfizetői bázisa semmiképp sem nevezhető marginálisnak.
Mit mutatnak a számok?
A felhő szerepének erősödését mutatja az International Data Corporation (IDC) előrejelzése is, amely szerint 2025-re a vállalatok teljes felhőköltése világszinten meghaladja majd az 1,3 billió dollárt. Vagyis a következő időszakban a jelenleginél évente átlagosan 16,9 százalékkal gyorsabban fog nőni a felhőmegoldásokra fordított költség. Digitális gazdaságunkban egész iparágak építenek az adatok intelligens hasznosítására, az üzletet új felismerésekre juttató analitikától kezdve a folyamatok automatizálásáig.
Gondoljunk bele, a „nagyokhoz” hasonlóan a nyilvános felhőben a kis- és középvállalatok számára ugyanúgy hozzáférhetőek a legfejlettebb technológiák, így innovációs képességeiket, szolgáltatásaikat – vagy akár méretüket – tekintve maguk is óriássá nőhetnek.