Domain 1×1: az alapoktól a felhőkig

Mi a domain?

Internetes tartomány. Egyedi cím, amely egy alap ahhoz, hogy megjelenítse honlapunk, webshopunk tartalmát a világhálón.  

Miért használunk domain nevet?

A tartományneveket a könnyebb megjegyezhetőség miatt vezették be, a számítógép számokból álló IP-címének szöveges változata. A weboldalakhoz nélkülözhetetlen egy olyan egyedi domain név, amelyet még senki nem használ. Ezt regisztráltatni kell, erre már 495 forint+Áfa éves díj befizetésével lehetőséged van a Forpsi oldalán.

Milyen részei vannak egy domain névnek?

A tartománynevek hierarchikus felépítésűek, a böngészők velünk ellentétben jobbról balra olvassák őket. A https:// nem része a domainnek, egy kapcsolódási protokollt fejez ki. A www egy aldomain, amelyet az általunk kiválasztott és bejegyzett domain név követ, ez lehet a vállalkozásunk neve, egy a tevékenységünkre utaló szóösszetétel, mozaikszó. A címsort a legfelsőbb szintű domain zárja le, az ún. Top Level Domainek (TDL), amiket domain végződéseknek hívunk. Ezek közé tartozik például a .hu, .com, .eu vagy a .cloud.

2014 óta kétezer új gTLD-t, generic top level domaint, általános legfelső szintű tartományt vezettek be, amelyeket különböző iparágakhoz, földrajzi helyekhez, hobbikhoz kapcsolódva generáltak. A domain nevek kiválasztásakor, így a tevékenységre utaló kifejezések, például .pizza vagy a .club is regisztrálhatóvá váltak. A Forpsi oldalán is több száz domain végződés közül választhatsz.  

Ez is érdekelhet:

Mi az aldomain?

A fődomain tulajdonosa hozhatja létre az aldomaint, amely a hierarchia 3.szintje. Ezek a domain egyes alkönyvtárai, amelyekhez külön címet rendelhetünk. Ha a fődomain például a www.matek.hu, akkor a teszt.matek.hu lehet az egyik aldomain vagy a blog.matek.hu a másik. Ennek akkor van jelentősége, ha szeretnénk kialakítani a weboldalunknak egy külön részt, ez lehet egy weboldalon belül például egy blogfelület vagy éppen egy webáruház.  

A weboldalunk megjelenítéséhez a domain címen kívül még valamiféle tárhelyre is szükségünk van. Több lehetőség közül is válaszhatunk, az oldalunk méretétől és forgalmától függően. Igénybe vehetünk valamilyen webtárhely (hosting) szolgáltatást, VPS-t (virtuális szervert) vagy dedikált szervert, esetleg egyenesen egy felhőbe költözhetünk.

Lépéselőny versenytársaival szemben!

A hagyományos internetes jelenlétet egyre gyorsuló ütemben váltja fel a felhő technológia. A domain végződések között regisztrálható a .cloud is, amely bármely típusú weblaphoz használható. A .cloud domain névben számokat, kötőjelet és számokat is alkalmazhatunk. Lehetőség van meglévő domain neveinek átregisztrálása is.

Hogyan találjunk ki jó domaint?

Rövid, könnyen megjegyezhető legyen – ez az általános javaslat. Ha azonban nem az a cél, hogy óriási tömeget szólítson meg az oldal, akkor érdemes a tartománynévbe a vállalkozás legfontosabb jellemzőit megjeleníteni: például a helységnevet és a tevékenységet. A domain nevekben használhatunk kötőjelet. Például 024-budaikisallatpanzio.hu, ebben megjelenik a versenytársakkal szembeni előny, az, hogy szolgáltatása folyamatosan elérhető és kiderül a tevékenysége. Célszerű a .com végződésű domaint is megvásárolni. Egyes cégek bejegyeztetik azokat a domain neveket is, amelyek a leggyakoribb gépelési hibákat tartalmazzák. Egy remek domain névnek nagy jelentősége van marketing szempontból.

Melyek a tipikus hibák a névválasztáskor?

Érdemes kerülni a hosszú neveket, mert növeli a félregépelés lehetőségét. Nem célszerű a speciális karakterek, például a kérdőjel és az ékezet használata sem a névválasztáskor. Ha idegen, például francia kifejezést választanánk domain névnek, akkor praktikusabb annak kiejtés szerinti változatát használni, mert sokaknak fejtörést okozhat a hallott kifejezés leírása. Egy jól megjegyezhető, egyedi, a versenytársaktól jól megkülönböztető domain név félsiker. Kerülni kell az olyan lejárt domain nevek használatát, amelyeknek korábbról, az előző tulajdonosa révén nyoma lehet az interneten. Általában nem válik be a kétértelmű szavak használata domain névként. Érdemes használni a domain név generátort is, segíthet az ötletek összegyűjtésében.

Mihez kell a domain név?

A digitális jelenlét egyik feltétele az interneten, a tárhelyen kívül. A webáruház, honlap elkészítéséhez szükség van a domain névre. Lényeges, hogy a domain név bejegyeztetése előtt tisztázzuk, hogy milyen célt szeretnénk elérni. Ha a termékeket szeretnénk megjelentetni és eladni a világhálón, akkor webshopot kell felépítenie. A honlap létrehozásával bemutathatjuk a céget, a vállalkozás tevékenységét és aktivitásra ösztönözhetjük a weboldal látogatóit: például hírlevélre feliratkozásra buzdíthatjuk, szavazást, nyereményjátékot indíthatunk, megkérhetjük a felhasználókat, hogy értékeljék a szolgáltatásokat, termékeket.

Plusz érték

sajátmárkás e-mail cím bizalmat ébreszthet a felhasználókban. A céges levelezést, ha saját domain névről intézi, korlátlan számú e-mail címet hozhat létre. Ez bonyolultabb tevékenység esetén segít a feladatok rendszerezésében is. Munkatársai számára is generálhat céges e-mail címet.

Szabad a kitalált domain név?

A Forpsi oldalán ez könnyen ellenőrizhető: https://www.forpsi.hu/domain/, elég csak a keresőbe írni a kívánt domain nevet.  

Keresőoptimalizálás

Olyan nevet érdemes választani, amelyről azt gondoljuk, hogy a felhasználók a legnagyobb valószínűséggel beütnek a keresőbe. Az utóbbi években visszaszorult a keresési kulcsszavak alapján bejegyeztetett domain nevek jelentősége, mert a keresők ezt spamként kezelik és nem minden esetben jelenítik meg a találati listában. Jó megoldás lehet, ha a márkát és egy erős keresési kulcsszót használunk a névválasztáskor. Napjainkban már fontosabbá vált a domain név helyett, hogy a weboldala a felhasználói számára értékes és releváns tartalmat kínáljon, leginkább ezt részesítik előnyben a keresők.

Biztonság

A domain név kiválasztása, megvásárlása után szükség van a biztonságos, titkosított csatornára, az úgynevezett SSL tanúsítványra. Ez a szerver és a felhasználók között garantálja, hogy nem férhet hozzá akárki a bizalmas információkhoz, például a személyes vagy a hitelkártya adatokhoz.