Weboldal készítés 7 egyszerű lépésben

Ha készen állsz arra, hogy vállalkozz, az adminisztrációs ügyeken túl szükséged lesz pár dologra: névjegykártya, telefon, iroda a belvárosban, céges kocsi… dehogy. Igazából a legfontosabb, ami nélkül egy vállalkozás sem élné túl a másnapot: a szenvedély. Ha valamit szívből csinálsz, annak meglesz az eredménye. Ha ezzel még pénzt is szeretnél keresni, akkor vevőkre is szükség lesz, és egy jó weblapra, mert bár a te terméked vagy a szolgáltatásod a legjobb a világon, ha nem tudnak róla az emberek, akkor nem is fogják megvenni.

Egyesek azt gondolják, hogy a weblapfejlesztés informatikusok dolga. Valóban vannak technológiák, amelyek elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy egy weblap összeálljon, de az egész folyamatot meg kell előzze egy alapos információgyűjtésnek, és egy sor olyan feladatnak, amit te fogsz elvégezni. A végén majd jön a programozó, hogy a terveidet megvalósítsa, de egy kis munkával erre te is képes vagy. (Lásd 5. pont!) A fejlesztési szakaszok száma általában öt és nyolc között változik. Ebben a cikkben válasszuk a bűvös hetes számot.

A webfejlesztés hét szakasza

1) Információgyűjtés

2) Tervezés

3) Dizájn

4) Szövegírás és szerkesztés

5) Kódolás

6) Tesztelés, felülvizsgálat és elindítás

7) Karbantartás

Mindenekelőtt állíts fel egy tervet határidőkkel, feladatokkal, mérföldkövekkel. Majd nézz utána, milyen lehetőséged vannak, informálódj, ebben segít a Google és a Forpsi Tudásbázis. Kezdjünk hozzá!

1. lépés: Információgyűjtés

Tisztázd, hogy mi a weblapod célja és ki a célközönséged? Mi függ tőle: struktúra, tartalom, dizján, technológia. A hírportálok különböznek a katalógus oldalaktól, és tiniknek szóló online tartalmak másképp néznek ki, mint a felnőtteknek szóló oldalak. A különböző típusú webhelyek különböző funkciókat biztosítanak a látogatók számára, ami azt jelenti, hogy a céloknak megfelelően különböző technológiákat kell használni. Egy alapos adatgyűjtésen alapuló részletes tervvel rengeteg felesleges munka és költség spórolható meg. Mennyi időt vesz igénybe? 1-2 hetet érdemes rászánni.

2. lépés: Tervezés

Miután tudod, hogy mit és kinek akarsz eladni, akkor nekiállhatsz az oldaltérkép és „drótváz” elkészítésének. Az oldaltérkép tulajdonképpen egy menürendszer: melyik oldal melyik másikhoz kapcsolódik, az egyes információkat milyen logikus rendben tárod a látogatóid elé. A jó oldaltérkép felhasználóbarát és könnyen navigálható. Érdemes minél több véleményt kikérni a véglegesítése előtt. Itt kell megemlíteni a programozási nyelvet és a tartalomkezelő rendszert (CMS). Ha nem magad készíted az oldalt, akkor is kérd meg a programozót, hogy mit és miért azt a megoldást használja. De az Forpsinál magad is létre tudod hozni a saját weboldaladat. Projekt méretétől függ, de a „fókusz csoportos” vizsgálattal együtt szánj rá 2-6 hetet.

Ez is érdekelhet:

3. lépés: Dizájn

A weboldal elrendezése a tervező munkájának eredménye. Ez lehet egy grafikai vázlat vagy egy tényleges grafikai terv. Szerencsére erre is vannak kész megoldások. Az elrendezés elsődleges funkciója az adott oldalon megjelenő információ logikus és esztétikus bemutatása. A színek, ábrák, képek még azelőtt egy általános képet adnak a leendő termékedről vagy szolgáltatásodról, hogy a vevőd egy sort is elolvasott volna a gondosan megírt szövegedből. Ne elégedj meg a saját véleményeddel, kérdezz meg másokat is! Mire a kívánt dizájn elkészül akár három hónap is eltelhet. Ezalatt az idő alatt van időd tökéletesre csiszolni a szövegeket.

4. lépés: Tartalomírás és szerkesztés

Ebben a lépésben kell megírni a szövegeket, vagy fel kell tuningolni a meglévőket, amiket a vevőiddel közölni szeretnél. Milyen a jó szöveg? Cselekvésre ösztönöz (és keresőbarát). A tartalomírás magában foglalja a struktúrát, érdekes főcímeket, a hatásos szövegeket. A szövegek tartalmazzák a szükséges kulcsszavakat, legyenek kellően rövidek és lényegre törőek. A teljes folyamatból itt van a legnagyobb szükség rád, mert nálad jobban senki nem ismeri a termékedet vagy a szolgáltatásodat. Ha már szöveg, akkor itt az ideje, hogy domén nevet válassz a weblapodnak. Az Aruba Domain Centerben többféle doménvégződést is választhatsz. A jó domain név rövid, beszédes, megjegyezhető. Szánj rá akár három hónapot, hogy a tökéletes szövegeket megalkosd.

5. lépés: Kódolás

Készen van a menürendszer, összeállt a dizájn, megszáradt a tinta a szövegeken, kezdődhet a kódolás. Ha tartalomkezelő rendszert használsz a webhely létrehozásához, akkor első lépés a CMS telepítése. Ezt követi a főoldal elkészítése, majd az összes aloldal a webhely hierarchiájának megfelelően. Fontos a keresőoptimalizálás (SEO). A SEO a weboldal elemeinek (pl. cím, leírás, kulcsszó) optimalizálása, amely segíthet abban, hogy a webhelyed magasabb helyezést érjen el a keresőmotorokban. Az Foprsi Site Builderében magad is létre tudod hozni a saját weboldaladat és webshopodat. Megint bonyolultságtól függ, de 3 hónap elég ahhoz, hogy elkészüljön a weblap.

6. lépés: Tesztelés, ellenőrzés és elindítás

Ha készen van a weblap, minden egyes linket tesztelni kell, hogy megbizonyosodj arról, hogy nincsenek-e köztük hibás, minden űrlap megfelelően működik-e. Meg kell nézned többféle böngészőn, hogy minden a helyén van-e? Természetesen telefonon is! Használj kódellenőrzőket, hogy a kód követi-e az aktuális webes szabványokat! Ha minden hibát kijavítottál, töltsd fel a szerverre, vagy élesítsd a weblapodat. A Forpsinál több népszerű tartalomkezelő rendszer közül is választhatsz. Mennyi időt szánjunk erre a lépésre? 2-4 hét elegendő lesz.

7. lépés: Karbantartás

A karbantartás két részből áll. Figyeld a véleményeket, és ha szükséges, javítsd a szövegeket, frissítsd a dizájn elemeket, módosítsd a menürendszert. A másik technológiai jellegű: figyeld az oldalad működését, és ne feledkezz meg telepíteni a szükséges frissítéseket. Ha CMS-t használsz, a rendszeres frissítésekkel megelőzheted a hibákat, és csökkentheted a biztonsági kockázatokat.

Reméljük hogy ezzel a cikkel közelebb vittünk ahhoz, hogy elindítsd a weblapodat.